Foto (mod.): Pedro Ribeiro Simões | cc

Gdy myślimy ‘startupowiec’ zwykle przed oczami stają nam postacie typu Steve Jobs, Bill Gates lub Mark Zuckerberg. To oni są symbolami idei tworzenia z niczego firm odnoszących spektakularne sukcesy. Warto jednak pamiętać, że osoby te działając w pojedynkę nie zaszłyby daleko.

Wcześniej czy później autor nawet najwspanialszego pomysłu staje przed zadaniami, których nie jest w stanie wykonać samodzielnie. Może się to zdarzyć praktycznie na każdym etapie przedsięwzięcia, a nawet przed rozpoczęciem jakichkolwiek ruchów. W większości przypadków okazuje się bowiem, że pomysły nie wychodzą poza etap koncepcji właśnie z powodu braku osoby, która popchnęłaby ich autora do rzeczywistego działania lub zorganizowała mu pracę.

Jeśli pomysłodawca potrafi zmobilizować się do działania, to po jakimś czasie okazuje się, że nie jest w stanie fizycznie zadbać o wszystkie aspekty przedsięwzięcia. Bardzo trudno jest znaleźć osobę, która zna wszelkie uwarunkowania biznesowe, umie zaplanować i przeprowadzić skuteczne działania marketingowe, zająć się stroną graficzną projektu, zorganizować finansowanie, produkcję, zadbać o sprawy formalne i podatkowe oraz spiąć to wszystko ze sobą tak, żeby działało bez zarzutu. Jeśli nawet trafi się taka osoba, to pewnie okaże się, że po prostu nie wystarczy jej czasu na to wszystko. Tym bardziej, jeśli poza realizacją pomysłu na biznes trzeba jeszcze zarobić na życie normalnie pracując.

Jakie jest więc rozwiązanie tego problemu? Należy zadbać o to, żeby od początku prowadzić projekt w zespole łączącym osoby z kompetencjami z obszarów niezbędnych do zapewnienia sukcesu. Okazuje się jednak, że taki zespół trudno stworzyć samodzielnie. Przede wszystkim zwykle obracamy się w środowisku osób o podobnych do nas, nasi znajomi mają podobne do naszych zainteresowania i/lub zawód. W praktyce trudno spodziewać się, żeby wśród znajomych np. stolarza znalazł się ktoś tworzący aplikacje na Androida. W efekcie aby zbudować zespół należy wyjść poza swoje środowisko. Pojawia się jednak wyzwanie: gdzie szukać odpowiednich osób? Odpowiedź jest prosta: w Fundacji Garaż.

Jednym z celów naszej działalności jest kojarzenie osób z pomysłami z osobami, które chcą być uczestnikami projektów. Osoby, które się do nas zgłaszają łączą różne umiejętności z chęcią tworzenia czegoś nowego. Cały czas dążymy do tego, żeby dołączały do nas osoby, które nie mają jeszcze sprecyzowanego pomysłu na biznes, ale posiadają doświadczenie i kompetencje użyteczne w projektach realizowanych pod skrzydłami Fundacji.

To również do tych osób kierowany jest program Fundacji. Jego uczestnicy biorą udział w szkoleniach i warsztatach porządkujących wiedzę z różnych dziedzin związanych z tworzeniem biznesu oraz jego funkcjonowaniem. Mówimy z jednej strony o wiedzy dotyczącej spraw formalnych związanych z działalnością jak i kreowaniu marki czy nawet wskazywaniu konkretnych narzędzi usprawniających pracę nad projektem. Innym ważnym obszarem jest właśnie tworzenie atmosfery, w której wokół osób mających już pomysły tworzą się zespoły wspierające ich realizację. Takie rozwiązanie powoduje, że projekt sprawniej idzie do przodu dzięki temu, że jest więcej osób do pracy oraz, że łączone są kompetencje członków zespołu.

Jeśli więc nie masz na razie sprecyzowanego pomysłu, ale jesteś zdecydowany działać, to zgłoś się do nas. Udział w programie pozwoli Ci poznać wiele ciekawych osób, nabyć przydatną wiedzę i umiejętności oraz wziąć udział w realizacji interesujących projektów biznesowych.

Zgodnie z przyjętymi przez nas zasadami, korzyści z realizacji projektu zależą od zaangażowania i wkładu pracy poszczególnych uczestników. Oznacza to, że dzięki pracy jako członek zespołu projektowego masz szansę stać się udziałowcem podmiotu, który powstanie jeśli projekt nabierze odpowiedniego rozmachu. Dzięki temu przekonasz się, że sukces nie jest zarezerwowany wyłącznie dla pomysłodawców.

Dodatkowo, może okazać się, że atmosfera Fundacji spowoduje, że po jakimś czasie będziesz chciał zrealizować z nami własny pomysł. Doświadczenie i wiedza, którą nabędziesz pracując przy ‘obcych’ projektach oraz biorąc udział w szkoleniach i warsztatach sprawią, że łatwiej będzie Ci zweryfikować i realizować swój pomysł. A zatem: do dzieła – zrób pierwszy krok!